Pro
tentokrát jsem se chtěl zaměřit na hudbu, která vznikla v Irsku
(včetně toho Severního). Přece jen je toho i po vynechání
hlavních jmen jako jsou
U2,
The Cranberries,
Thin Lizzy,
Van Morrison,
The Corrs,
Sinéad O'Connor
či
Enya stále
víc
než dost. Zároveň se ani
nebudeme
vracet k těm, které již v playlistu máme - The
Script,
Duke Special,
The Frames a
Glen Hansard.
Odkaz na playlist Timo Hoeke New na Spotify
79. Hozier - Someone New
Začněme
z ostra. Zpěvák Hozier se objevil před pár lety a najednou
byl všude - primárně díky jeho písni „Take
Me To Church“.
Temnější hudba s dozvuky soulu či blues příjemně podkresluje
jeho výrazný hlas. Je moc dobře, že se vzdal své pozice ve sboru
a vyrazil na sólovou dráhu. Vy si od něj teď můžete poslechnout
„Someone New“.
Zajímavost: v klipu této písně můžete najít herečku Natalie
Dormer známou z rolí ve filmové sérii Hunger Games či
seriálech jako Hra o trůny nebo Tudorovci.
80. Heathers - Remember When
Pod
názvem Heathers se schovávají dvojčata Louise a
Ellie MacNamarovy, která přišla s chytlavými písničkami
stojícími pouze na souzvuku jejich dvou hlasů a podkladu jediné
akustické kytary. Tak jsem je objevil v roce 2009 v Irsku já: píseň
„Remember When“ byla doprovodnou melodií upoutávky
na Irsko jako turistickou destinaci běžící v kinech před každým
filmem. Krátce na to jsem měl možnost je shlédnout a poslechnout
si i naživo v přeplněném dublinském klubu, který svou
folk-popovou náloží okouzlili. Jejich písničky se Vám prostě
dostanou do hlavy. Pokud budete poslouchat dál, nebuďte překvapeni,
když na pozdějších nahrávkách naleznete silně popové písně
a odklon od akustické kytary. Dvojhlasý zpěv naštěstí zůstal!
81. Fight Like Apes - Jake Summers
Fight
Like Apes je dost opomíjená formace z Dublinu, která si zatím
našla cestu do Anglie nebo Spojených států, ne však do
kontinentální Evropy. Jejich hudba je založená na syntezátorech
doplněných pouze baskytarou a bicími. Ano, žádné kytary. I
přesto je náboj až punkově energický - mezi vlivy jsou jasně
slyšet třeba takoví Pixies. Texty jsou založené na
populární kultuře a v jejich interpretaci se doplňují zpěvačka
May Kay a zpěvák Pockets. Ti se nebojí přecházet
do křiku, kdykoli si to gradace skladeb vyžádá. První album jsem
dostal asi před deseti lety k narozeninám, aniž bych název Fight
Like Apes někdy předtím slyšel. Postupně si našli místo v
mé sbírce a já se k nim rád a pravidelně vracím. Vyzkoušet
můžete skladbu „Jake Summers“.
82. Kodaline - All I Want
Kodaline
je další parta, která (stejně jako třeba The Script)
osciluje na pomezí indie-rocku a indie-popu. Jejich poklidné
kytarovky dobyly svět a vy je tudíž máte možnost znát i z
českých rádií nebo festivalů. Balady, které doplňují až
srdceryvné videoklipy („All I Want“ je velice
dobrým příkladem; klidně si najděte videoklip - respektive jsou
to příběhově dva navazující díly, každý na podkladu té samé
písně), jsou občas proloženy řekněme svižnějšími kousky,
alespoň v rámci jejich repertoáru. Občas si vypomáhají
elektronikou, všechno je však založené na teskných či
zamilovaných melodiích a hlasu zpěváka Steve Garrigana.
Můžete klidně oponovat, že to není nic převratně nového -
podívejte se na Coldplay, Keane nebo třeba i U2.
Ano, je to pravda, ale silné a chytlavé písně se přece neomrzí.
Navíc, jejich koncerty dokazují, že se nejedná o ve studiu
přikrášlené umělce, ale že jsou to hudebníci na svém místě.
Jejich hvězda stále stoupá a je velice pravděpodobné, že jednou
budou stejně známí jako dříve zmínění souputníci. Naprosto
zaslouženě.
Teď
se pojďme vzdálit z Dublinu a poslechněme si, co nabízí Severní
Irsko:
83. Two Door Cinema Club - Cigarettes In The Theatre
Trojice
Two Door Cinema Club vtrhla na scénu svým svižným pojetím
indie-rocku. Kombinace hbitých kytarových riffů dvou kytaristů a
svižných rytmů je do jisté míry postavena na dobře šlapajících
bicích. A to i přes to, že bubeník není členem formace. A už
vůbec jejich melodickým kytarovkám při nahrávání neškodí
používání beatů a elektronických bicích.
Po prvním našlapaném albu (z něhož pochází i ochutnávka
„Cigarettes In The Theatre“) navázali poklidnější
druhotinou oděnou v elektronické aranže. Po dlouhé pauze vydali v
roce 2016 třetí album, jehož zvuk se slušivě snaží dohnat ušlý
čas v hudebním byznysu a přibližuje Two Door Cinema Club blíže
k žánrovým souputníkům The 1975.
84. Snow Patrol - Chasing Cars
85. Snow Patrol - Don't Give In
Severoirská
kapela Snow Patrol je často nesprávně označovaná za
skotskou, protože její historie začala na univerzitě ve skotském
Dundee, kde se muzikanti potkali. Když se řekne Snow Patrol,
tak většině lidí začne v uších znít jejich 12 let starý hit
„Chasing Cars“, který patří mezi nejúspěšnější
a nejhranější rockové skladby první dekády 21. století. Letos
stihla tato kapela po dlouhé pauze vydat nové (již sedmé) album,
které rozhodně stojí za poslech – zkuste třeba „Don't
Give In“. Vokály Gary Lightbodyho, kterého jste
mohli zahlédnout v malinké roli ve Hře o trůny, jsou snad ještě
naléhavější a emotivnější než dříve. Svou hudbou se řadí
mezi alternativní rock, základem písní jsou silné melodie. O ty
se stará kromě zpěváka také klávesák a kytarista Johnny
McDaid, který krom působení v kapele skládá hudbu pro
ostatní umělce. Jeho služeb využili například: Ed Sheeran,
Robbie Williams, Rudimental, P!nk, James
Blunt či výše zmínění Kodaline.
86. Ash - Oh Yeah
87. Ash - True Love 1980
Kapela
Ash je aktivní již od první půlky devadesátých let a na
jejich pojetí power-popu s příměsí Britpopu a indie-rocku se
zdá, že snad nestárnou. Zpěvák a kytarista Tim Wheeler sype
z rukávu další a další skladby, jejichž kvalita možná ne vždy
stoupá, ale vyloženě neklesá. Já jsem je objevil písní „Oh
Yeah“ na jedné kompilaci od německé hudební TV stanice
Viva. Kapela po šesti albech a patnácti letech činnosti přešla
na vydávání skladeb formou singlů – písně, jež byly označené
od A do Z vycházeli každé dva týdny (jednou z těchto skladeb je
i „True Love 1980“). Teprve poté vyslali do světa
i dvojici kompilací, jež tuto tvorbu shrnuly. Od tohoto počinu
stihli vydat další dvě alba, jejich hudba se nijak výrazně
nemění, ale energie a melodie jim stále neschází.
88. The Strypes - Blue Collar Jane
S
mladíky The Strypes se nakonec vracíme na půl cesty k
Dublinu, zpět do Irské republiky. Prorazili jako šestnáctiletí
mladíci energickými živými vystoupeními, v nichž míchali
vlastní tvorbu se skladbami, které obdivovali. Celé se to nese na
šedesátkové rock‘n‘rollové vlně, z níž čiší inspirace
Chuck Berrym, The Yardbirds nebo Dr. Feelgood.
První album je pokračováním tohoto trendu, kde dokázali dobovými
předělávkami doplnit vlastní skladby, které si s originálním
materiálem nezadají (jako třeba „Blue Collar Jane“).
Žádné komentáře:
Okomentovat