Česká
skupina Lucie vydala nové album. Po 16 letech. Čekal to už
asi jen málokdo. Jak to dopadlo?
Přiznám
se, že jsem se toho celkem obával. Lucie si vytvořila status
legendy, jejich písničky z let devadesátých jsou hity, které se
asi znovu zopakovat nedají a jedním z důvodů je i jejich spojení
s dobou, která už je dávno pasé. Fláky, jako Lucie, Černí
andělé, Dotknu se ohně nebo Šrouby do hlavy, by asi dneska uspěly
stejně jako tehdy. Ale napsat stejné hity v dnešní době je jiné.
Nálada ve společnosti se změnila, stejně tak i přístup k hudbě.
Hlavní
dva kreativní mozky, David Koller i Robert Kodym, sice stále
vydávají písně, ať už v různých uskupeních (Wanastowi vjecy)
nebo sólově (Koller), jejich kvalita je však kolísavá. Síla
Lucie však vždycky byla v jejich spolupráci.
Po
prvních posleších nového alba EvoLucie (výborný název,
nápaditý a přesně vystihující) musím konstatovat, že mé
obavy byly rychle rozptýleny. Kapela v písních navazuje na svou
předchozí kariéru. Tu odkazuje na různá období a svá předchozí
alba, tam zase zkoušejí zkoumat nová teritoria. Přeci jen se
hudba samotná změnila. Navíc se na nás hrne hromada zahraniční
tvorby. S tím se pánové popasovali i spoluprací se světovými
producenty. To je tah, který dnes využívají i ostatní kapely
české scény, třeba Chinaski či Kryštof.
Takhle
tě mám rád – první singl z alba, celkem jasná „luciovka“,
která si pohrává se zpětnou vazbou kytary ve stylu Ebow, kterou
asi znáte ze skladby Heroes Davida Bowieho. Rozhodně to ale
není poprvé, co Lucie tento zvuk použila. Dominuje jí však
Kollerův vokál.
Chtěli
jsme lítat – odkazuje na éru alba Černý kočky, mokrý žáby.
Vypalovačka jak vyšitá z příze Kodymovy sesterské formace. Ale
Kollerův hlas výborně doplňuje Kodymův chraplák, tak jak to
vždycky Lucii klapalo. Album Černý kočky, mokrý žáby
připomínají i ženské vokály, jen místo Lenky Dusilové zde
hostuje zpěvačka Lenny.
Nejlepší,
kterou znám – balada, která zní na Lucii v počátku tuctově,
zároveň trochu připomíná písně Kryštofů a Klusů. Jakmile se
ale rozjede, tak díky kytarové magii Roberta Kodyma Vám bude běhat
mráz po zádech. Jinak píseň je z pera Oskara Petra, který pro
Lucii již dříve napsal třeba Medvídka nebo Rouháš se bohům.
Zajímavostí je i hostování kytaristy Phila X, který je poslední
dva roky členem Bon Jovi a podílel se i na albech Alice Coopera,
Avril Lavigne, Kelly Clarkson nebo Roba Zombieho. A právě kvůli té
kytarové gradaci ve skladbě jsem se rozhodl ji přidat do
playlistu. (Timo Hoeke New: #89)
Burning
Man – výborná a úderná skladba od
Michala Dvořáka, která trochu připomene začátky formace nebo
album Pohyby, ale zároveň zůstává svěží.
SEX
3 – první hudební experiment Davida Kollera, který se snaží
držet krok s dobou použitím syntezátorů, ale i nestandardního
beatu či zastřeného saxofonového sóla v podání Vratislava
Brabence z The Plastic People Of The Universe. Patří mezi nejlepší
kousky alba a tudíž přidávám do playlistu. (Timo Hoeke New: #90)
Já
jsem pan Petr Monk – výpravná skadba s parádní atmosférou v
Kollerově podání je hudebním klenotem a asi nejlepší skladbou
nahrávky, takže je samozřejmě i v mém playlistu. (Timo Hoeke New: #91)
Peněžena
– nápaditý název zdaleka není to jediné, čím tato punkem
protknutá píseň zaujme. Opět se nabízí paralela k Černým
kočkám, mokrým žábám, v poslední minutě navíc odkaz na Jsem
nevinej od Wanastowek. Opět je hlavní vokál Kollerův, ale ani ten
nezapře jasný fakt, že skladba má nálepku "Wanastowi vjecy" v každém
taktu.
Než
tě rozkradou – Jedna z průměrných skladeb, která ale nezapře
rukopis Lucie.
Fénixovy
slzy – další hudební experiment, který trochu připomíná
alternativnější album Wanastowek Hračky. Zpěv je chvílemi spíše
rap. Zvuková kompozice je pestrá a zábavná.
Já
to nemám spočítaný – rocková kollerovka středního tempa.
Jediné, co se dá vytknout je přehnané opakování titulní fráze.
Slečna
do nekonečna – další průměrná skladba, která připomíná
spíš Wanastowky, takže vlastně nepřekvapí, že autory jsou
Kodym a PBCh. Zajímavá je výpomoc hostující kurdské zpěvačky
Sakina Teyna a středověkého souboru Krless.
1968
– je až neuvěřitelné, jak pozitivně tato vypalovačka zní,
když už z názvu je jasné, o čem je. Výborná práce s textem,
skladba je chytlavá a má spád i gradaci. Jelikož bylo letos "velké
výročí" událostí roku '68, tato skladba zákonitě nemohla chybět na nové
desce nejúspěšnější polistopadové kapely. A samozřejmě nebude chybět ani
v mém playlistu. (Timo Hoeke New: #92)
EvoLucie
– parádní závěrečná skladba, v níž kupodivu není na obtíž
ani loop elektrických bicí. Opět super text.
Několikrát
se v textu objevilo jméno sesterské kapely Wanastowi vjecy. To asi
není až tak překvapivé, když polovina skupiny Lucie je zároveň
základem WV. Ale ta podobnost je na tomto albu více markantní a
vysvětlení objevíte, jakmile se podíváte na autory textů –
krom dvou skladeb (Burning Man – Michal Dvořák, SEX 3 – David
Koller) jsou všechny z hlavy Roberta Kodyma. To není vyloženě
špatně, dodává to albu celistvý dojem, ale zákonitě najdete
spojitosti, jak s dřívější tvorbou Lucie, tak právě
zmiňovaných Wanastowek.
Na
závěr dodávám, že pokud si koupíte i fyzický nosič, tak
grafická stránka je pěkně připravená a titulní obrázek mi z
nějakého důvodu zapadá přesně do posloupnosti dalších alb
kapely. Věřím, že i vinylové vydání bude přinejmenším
stejně povedené. To se dozvíme až začátkem prosince.
Doufám, že nezůstane jen u jednoho alba. EvoLucie je výborným
vykročením na cestu, kterou kapela před 16 lety opustila a byla by
škoda v tom nepokračovat. Lidi sice na turné složené z „Best
Of“ vždycky přijdou, ale je zábavnější oživit setlisty i
novými skladbami. A třeba takové Burning Man, SEX 3 nebo Já jsem
pan Petr Monk budou určitě v živém podání ještě o mnoho lepší
než ve studiové verzi.
Žádné komentáře:
Okomentovat