09.01.20

Spotify Playlist - další porce nové hudby

Tento článek už na Vás čeká skoro měsíc, ale svátky a další důvody ho postupně zdržovaly až do dnešního dne. Tímto Vám tedy přeju všechno nejlepší do Nového Roku 2020, a rovnou se do toho pustíme. Otevřete si Spotify a můžem začít. Tentokrát se podíváme na dvojici kapel Editors a Twin Atlantic. Můžete to brát třeba jako první díl toho, co se mi líbilo v roce 2019, protože letos žádné souhrnné ohlédnutí za uběhlým rokem neplánuju, ale na hudbu, kterou jsem potkal, stejně tak nějak dojde...

Odkaz na playlist Timo Hoeke New na Spotify




Editors
Angličtí Editors jsou jedním z předních protagonistů indie-rockové scény posledních dvou dekád. Patří mezi kapely, které se nebojí experimentovat a mísit žánry, přičemž nikdy neztrácejí svojí tvář. Jejich skladby jste určitě slyšeli mnohokrát, aniž byste o tom možná věděli. Například pořad Jídlo s.r.o. Romana Vaňka na internetové televizi Stream používal jejich skladby velice často do svých reportáží. Od Editors už v playlistu máme tři skladby, tak k nim přidám pár dalším pro ucelenější pohled; některé z níže zmíněných jsou tedy i ty původní příspěvky.

Lights (#131)
Bullets (#132)
Smokers Outside The Hospital Doors (#44; přidáno 10.1.2018 v rámci článku Tohle musíte slyšet IV.)
Well Worn Hand (#133)
První dvě alba britských Editors jsou založená na kytarách a ač jsou vždy autentická, tak jdou v davu dalších indie-rockových kapel jako Bloc Party, Interpol, atd. Čím byli od začátku výjimeční byla temnota, jež ze skladeb čišela. Hlavní podíl na tom má zpěv Toma Smithe, jež skvěle doplňoval kytarový wall of sound. Nejlépe je to patrné v Smokers Outside The Hospital Doors, ke které dokonce natočili klip v Praze. V baladě Well Worn Hand, jejíž vokál silně připomíná Michaela Stypea z R.E.M., mám už navždy nahrané sychravé večery v ulicích Dublinu.

In This Light & On This Evening (#134)
Papillon (#135)
The Weight (#45; přidáno 10.1.2018 v rámci článku Tohle musíte slyšet IV.)
Po dvou deskách začaly kytary rychle mizet pod vrstvami elektroniky a syntezátorů. Temnota se zdála ještě temnější a atmosféra ještě ponuřejší. Ale ani tady nezmizely silné melodie či Tomův specifický tón. A právě tímto prvním úkrokem začali psát Editors novou kapitolu jako kapela, která se nebojí zavítat do jiných vod. Ba co více, klidně si je podmanit. Spolupráce s producentem Floodem, který má prsty v hudbě U2, Nine Inch Nails, Depeche Mode a mnoha mnoha dalších, zafungovala na výbornou.

No Harm (#46; přidáno 10.1.2018 v rámci článku Tohle musíte slyšet IV.)
Na páté desce se kapela rozhodla zúročit předchozí zkušenosti a produkovat si písně interně. Pokračují v nastolené cestě, industriální prvky jsou častější a skladby občas připomenou Depeche Mode či Nine Inch Nails. Přestože jsou kytary stále přítomny, je občas téměř nemožné je zaslechnout ve změti syntezátorových aranží.

Hallelujah (So Low) (#136)
Magazine (#137)
Barricades (The Blanck Mass recording) (#138)
Violence (The Blanck Mass recording) (#139)
Magazine (The Blanck Mass recording) (#140)
Další album vzniklo v produkci kapely s pomocí Leo Abrahamse a elektronického producenta Blanck Mass. První z nich spolupracoval s mnoha jmény z hudební branže a složil hudbu k mnohým filmům; druhý tvoří drsnou elektronickou hudbu, ať už sám nebo s parťákem pod jménem Fuck Buttons. Nahrávek s Blanck Mass se kapela trochu zalekla a tak na albu Violence jsou primárně decentnější kousky. Následně však byla uvolněna i Blanck Mass Sessions, takže si můžete poslechnout rozdíl mezi oběma verzemi. Každopádně je elektronika zcela dominantní, skladby občas zabrousí až do disco popu, ale stále zůstává ta úžasná temná atmosféra, kterou si získali své posluchače již v raných kytarových dobách.

Black Gold (#141)
Frankenstein (#142)
Violence (The Acoustic Recordings) (#143)
Letos na podzim vydali Editors svou první Best Of kompilaci nazvanou Black Gold. Krom obvyklého výběru největších hitů na ní najdete i tyto novinky a je to právě Frankenstein, který posouvá Editors ještě blíže disco popu. A pokud si pustíte videoklip, vizuál více než podtrhuje hitovost a zábavnost této skladby. Součástí Black Gold kompilace je potom i osmička akustických verzí jejich písní, v nichž rychle zjistíte, že i pod vstvami produkčních kejklí a elektronických blýskátek jsou to stále ti stejní a dobří Editors, pro něž je základem silná melodie.

Twin Atlantic
Až do nedávna mě nenapadlo přirovnat Twin Atlantic k Editors, ale obě kapely začaly na britské kytarové scéně s melodickými písněmi a jedinečným a nezaměnítelným zpěvákem. Zatímco Tom Smith z Editors má svůj hluboký hlas, tak Sam McTrusty svým zpěvem nezapře svůj glasgowský původ. Jeho skotský přízvuk je dominantní, ať už se pustí do pomalé balady, či do rockové vypalovačky.

You’re Turning Into John Wayne (#144)
To je právě ta vypalovačka z jejich raného alba Vivarium. Na jejich prvních písních spolupracovali s producenty se zkušenostmi s emo-rockovými kapelami, což se trochu promítlo i do samotných nahrávek. Právě vliv tvrdší rockové (občas až hardcorové) hudby jim brzy přinesl předskokanskou pozici u The Smashing Pumpkins, Blink-182, My Chemical Brothers nebo u krajanů Biffy Clyro.

Heart & Soul (#145)
Hold On (#146)
Na pozdějších počinech spolupracovali s Gil Nortonem (Foo Fighters, Pixies, Maximo Park, Sum 41) a Jacknife Leem (U2, , R.E.M., The Killers, Snow Patrol, Biffy Clyro či právě Editors), což se na jejich zvuku podepsalo přiblížením k popové rovině, aniž by vynechali kytary nebo svou hard-rockovou duši. Jejich hudba se stala součástí rozšířeného žánru stadiónového rocku, jemuž dominují silné a zpěvné refrény a melodie.

No Sleep (#147)
Whispers (#148)
Zatím poslední album z roku 2016 přineslo syrovější kousky, kde prim hrály opět kytary a hard-rock. Ze strany kapely šlo trochu o krok zpět k začátkům. Silné melodie však zůstaly.

Barcelona (#149)
Novocaine (#150)
V příštím roce vyjde další nahrávka a podle prozatímních ochutnávek se pustí do většího koketování s elektronikou, kterou příjemně zakomponují do své hudby, aniž by se zbavili toho, co je pro ně charakteristické. Právě skladba Novocaine trochu připomene Editors a dělá z Twin Atlantic jejich skotského ne až tak vzdáleného příbuzného.

Pěkný poslech a brzy zase naslyšenou!

Žádné komentáře:

Okomentovat