Kostka
aneb důkaz toho, že člověk je tvor hravý
Asi
nikdo nemůže zpochybnit, že pro lidské pokolení je kolo jedním
z nejvýznamnějších vynálezů. Však se podívejte kolem sebe.
Většina předmětů kolem Vás by bez něj asi neexistovala. Dost možná ani my samotní. Pojďme se však podívat na jeho protiklad.
Pryč je elegantní křivka, která nemá konce. Hladká a jemná.
Namísto ní přichází rovná hrana, zakončená pravým úhlem.
Tak asertivní, ba možná až agresivní tvar nelze přehlédnout. V
kontrastu s kolem je to úchvatně odvážný počin – kostka.
Historie kostky
Zatímco
kolo má svůj význam v technologickém pokroku lidstva, přineslo
posun v každodenních pracovních činnostech, kterým museli naši
předkové čelit, tak kostka se opět předvedla jako protiklad.
Namísto práce: zábava. Namísto dne: noc (nebo alespoň večer). Z
dosud objevených historických artefaktů se můžeme pouze
dohadovat, který z těchto vynálezů objevilo lidstvo dříve,
nejstarší nálezy předcházejí většinu známých civilizací,
které si pamatujeme ze školy, kresby jsou podobně letité. O čem
tedy kostka byla a je?
O
zábavě, především. Existují důkazy o existenci hracích či
vrhacích kostek z doby kamenné, z antického Říma, ze starověkého
Egypta. Jedna z prvotních stolních her (přestože možná
předchází používání stolu jako takového) má tento předmět
již v názvu: kostky. Jsou zároveň jediným nutným vybavením pro
samotnou hru. Z období starořímské říše pochází také slavný
citát „Kostky jsou vrženy“, který asi všichni známe. Co nám
vlastně říká?
„Kostky
jsou vrženy“ popisuje moment ve hře, kdy jsou kostky vhozeny na
plochu stolu a jejich držitel již nemůže ovlivnit jejich další
pohyb. Od té chvíle představují náhodný
generátor hodnot. Zároveň se
stejný citát používá i obrazně: když učiníte jakékoli
rozhodnutí a víte, že budete muset čelit jeho důsledkům, ať už
budou jakékoli, má stejné uplatnění a stejný význam. Ale zpět od vážných záležitostí
ke hře, proto jsme tady.
Kostka: šestistěnný předmět s hranou kolem jednoho až dvou centimetrů,
s malými žlábky na každé své ploše, jež svým počtem
znázorňují číslice od jedné do šesti. Tak ji známe asi všichni a pamatujeme si ji z prvních dětských
setkání s hrami jako jsou Člověče, nezlob se, Monopoly, apod.
V dnešní době bývá
nejčastěji plastová, ale najdete i dřevěné, skleněné či
kovové. V dětských hrách většinou bývají pestře zbarvené s puntíky
v odlišné, výrazné barvě. V různých hrách rozličných žánrů
poté najdete i tématicky adekvátní barevné varianty.
Původní
hra, někdy zvaná V kostky, sestávala z šestice kostek
a kalíšku, z nějž se vrhaly na stůl, na zem či jinou plochu či
podložku. Princip hry byl ve snaze hodit určité hodnoty, kterými
překonáte ty soupeřovy. Často se jednalo o hazardní hru, kterou
hráli stejně tak králové a šlechta, jako i chudí poddaní či
otroci (samozřejmě většinou ne pohromadě). V minulosti byla jako
hazardní a nebezpečná nespočetněkrát zakázána. V různých
obdobách ji najdete v kasinech a dalších hernách po celém světě
i dnes.
Kostka dnes
V
obrodě společenských a deskových her posledních dekád zažívá i
kostka svůj boom. Nebo možná spíš BOOM! Klasická šestistěnná
kostka už nemusí obsahovat pouze puntíky, může mít psaná
čísla, symboly, obrázky, slova… cokoli si vzpomenete. Její
funkce je stále stejná – generování náhodných čísel či
hodnot pro použití hry. Již nemusí jít pouze o posunování
figurek po předem dané trase, může rozhodovat o tom, co se stane
ve fantasy či RPG (role playing game) příběhu hlavnímu hrdinovi,
může však rozhodovat třeba i souboje postav ve hrách jako jsou
Dračí doupě.
Občas
může být pouze vedlejším faktorem ovlivňujícím malý aspekt
hry, jindy může celá hra stát na kostce či kostkách a jejich
hodnotách. Například kostková desková hra Pandemic: Rychlé
nasazení využívá kostky a na nich padající hodnoty k veškerým
aktivitám ve hře. Kostky navíc nahrazují i figurky a používají
se i pro označení aktivních či použitých polí.
Dalšími
variantami jsou příkazové kostky, na nichž jsou slova či fráze,
které v kombinaci více vhozených kostek dávají dohromady náhodné
úkoly pro hráče. Ne až tak odlišný princip přinášejí třeba
Story Cubes, na nichž jsou obrázky. Hráči musí takto
vygenerované hodnoty/obrázky spojit do příběhu, čímž
rozvíjejí svou fantazii a obrazotvornost.
Ale
ve světě kostek nekončí vše ani šesti stranami. Historie zná
dvacetistrannou kostku, která byla nalezena ve vykopávkách ze
starověkého Říma. Dále naleznete téměř jakékoli
tvary, co Vás napadnou. A často i ty, které by Vás ani ve snu
nenapadly, vypadající nepřirozeně či přinejmenším ztřeštěně.
Výběr začíná na dvou stranách (de facto mince), přes čtyři, osm,
deset, dvanáct až po dvacet. Méně obvyklé jsou potom ty o jedné straně (tak trochu vtip sám o sobě) až do sto
dvaceti. Ne všechny jsou jednoduše použitelné, některé vznikly
spíše jako rarity. Když budete hledat, určitě najdete i další,
které zde zmíněny nejsou.
Kostka nad zlato
Jak
můžete vidět, možností je téměř nekonečno. Navíc s každou
další novou deskovou hrou může přijít další varianta. Je
evidentní, že je kostka druhem, jemuž vyhynutí nehrozí. Dost
pravděpodobně tu zůstane i po nás. Kostka a její historie je
nezpochybnitelným důkazem toho, že člověk je tvor hravý. Vždy
si našel čas ke hře, v krutých a temných dobách, ve složitých
a drsných časech, stejně jako za blahobytu a přepychu. V každé éře se
hrály kostky a další hry, jež jich využívaly. Hráli je
králové, diktátoři, mniši, dělníci, horníci, inženýři.
Bohatí, chudí, malí, velcí. Po celém světě. A ve světle
rozmachu deskových her to vypadá, že nás to hraní jen tak bavit
nepřestane. Navzdory technologii, počítačovým i konzolovým
hrám, virtuálním realitám, stará dobrá kostka si vždycky své
místo na slunci najde.
Tak
si hrajme. Nenechme tento klenot upadnout v zapomnění. Byla by to
škoda.
Žádné komentáře:
Okomentovat