29.04.20

Spotify Playlist - další porce nové hudby

Když se člověk podívá na žebříčky nejlepších alb v posledních letech, nelze si nevšimnout, že ubývá kapel a přibývá sólových umělců. I dříve fungující kapely navíc často přestávají fungovat ve stejném režimu a stávají se spíše projektem jedinců, v němž další hudebníci hostují a vypomáhají. O tom, proč tomu tak je, se již popsalo nemálo prostoru na stránkách tisku nebo v internetových médiích – od ekonomických důvodů interpretů (v hudební branži se přece jen točí méně peněz než dříve, prodeje nosičů klesají, streaming je sice alternativou, ale umělci z něj mají nižší příjmy a musí se snažit je vyhledávat jinde), přes dostupnější možnosti spojené s technologiemi nahrávání a tvorby hudby (dnes si na mobilech a počítačích vystačíte s programem, přes který nahrajete zdánlivě jakýkoli hudební nástroj, budou Vám k tomu stačit (midi-)klávesy nebo elektrická kytara), až po teorie o větší sobeckosti hudebníků (proč dělat kompromisy mezi čtyřmi, pěti či sedmi členy kapely o tom, jak by měl finální produkt vypadat, když můžete držet kreativní taktovku sami a neztrácet čas debatováním?). Dnešní příspěvek do playlistu jde spíše proti tomuto trendu. Přináší pouze kapely. Nové, svěží, razantní a s jasným názorem na svět a dění kolem sebe. Zároveň, ač se k tomu ne vždy hlásí, jsou všichni důkazem toho, že PUNK’S NOT DEAD. Takže - otevřete si Spotify na stránce Timo Hoeke a jdeme na to.




Dream Wife
... je dívčí trio z anglického Brightonu. Jejich kariéra začala jako školní projekt za primárním cílem vyrazit na turné do Kanady, aby tam mohly navštívit své známé. Jejich písničky se ale rychle chytily a z experimentu se stala opravdová záležitost. Jejich hudba pokračuje ve stopách Debbie Harry a jejích Blondie, hrají energický (pop-)punk rock, ve svých textech se často věnují tématům jako feminismus, sexuální objektifikace či role pohlaví ve společnosti. Dream Wife patří k těm nejlepším kapelám, které spatřily světlo světa v roce 2018, kdy též vyšlo jejich zatím jediné album.

Somebody (#151) je chytlavá pop-punkovka, v níž asi nejvíce vyniká zpěvaččin hlas a také její přízvuk – Rakel Mjöll je - narozdíl od svých anglických parťaček - islandského původu, což je nepřeslechnutelné v refrénu a její výslovnosti slova „somebody“. Fire (#152) je řízná kytarovka s energií na rozdávání. V F.U.U. (#153) hostuje islandská zpěvačka a rapperka Fever Dream a dojde tedy i na rapové vokály, které dobře kontrastují s nejtvrdší skladbou na jejich debutovém albu. Zkratka mimochodem znamená Fuck You Up, což by samozřejmě přes cenzuru neprošlo. Lolita (#154) je jedna z dřívějších písniček, které se na první album nedostaly, ale rozhodně stojí za poslech.

Pokud se Vám líbí kapela Wolf Alice, tak určitě podlehnete i Dream Wife. A zajímá-li Vás, jak toto trio (s hostujícím bubeníkem) zní naživo, zkuste záznam jejich koncertu z islandského KEX hostelu, který funguje jako pobočka seattleského rádia KEXP:

The Murder Capital
První z vlny mladých, nových kapel z irského Dublinu, The Murder Capital, které oživují evropskou post-punkovou scénu. Nerozhlížejí se po světových problémech či politice, ve svých písních se snaží upozornit na lokální problémy, jež tíží je a další lidi v jejich domovském městě. To vše halí do temnoty, jež dá připomenout Joy Division. Z většiny písníček čpí smutek a myšlenky na smrt, která stála hned za několika písněmi z jejich prvního alba.

More Is Less (#155) je vypalovačka pojednávající o nenasytnosti – primárně o psychické. On Twisted Ground (#156) je poetická balada o vyrovnání se s odchodem blízkého kamaráda. Don’t Cling to Life (#157) je na poslech asi nejblíže mainstreamu, ale pouze dokud si neposlechnete refrén na konci: „Don’t cling to life… there’s nothing on the other side…” (Nelpěte na životě... na druhé straně nic není...). Opět se jedná o vyrovnávání se se smrtí, tentokrát matky basáka. U posledního kousku s názvem Love, Love, Love (#158) z jejich zatím jediného alba se Vám bude chtít až doufat, že přinese trochu světla do té temnoty a trudomyslnosti, ale to u The Murder Capital asi očekávat nemůžeme. Místo toho Vás čeká krásná, atmosférická skladba plná temnoty. Opět. Jedna z nejnadějnějších kapel minulého roku bude jistě mít ještě hodně co říct. Ale rozjásané taneční písně od nich určitě nečekejte.

Fontaines D.C.
jsou druhou partičkou z Dublinu, která si razí cestu v žánru post-punku. Jejich podání je však odlišné. Členové se seznámili a dali dohromady skrz oblibu klasické irské poezie (James Joyce, W.B. Yeats) a dříve než vydali své první album, vydali dvě sbírky vlastních básní. Jejich hudba to trochu odráží – punkovou naléhavost, opepřenou dominantním a tvrdým dublinským akcentem, proplétají poetickými výjevy z jejich domoviny. Občas připomenou punkové začátky U2 v období před a kolem prvního alba, ale daleko více čerpají hudebně z rock’n’rollu a garage rocku 60. let. Nenoří se hluboko do temnoty, jako The Murder Capital, jejich hudba je čistší, a spíše než o zlosti je o hořekování nad stavem věcí z jejich okolí.

Liberty Belle (#159) je pocta jejich městu, speciálně části zvané Liberties. Zároveň je to asi nejchytlavější kousek z jejich desky. Too Real (#160) je o ekonomické situaci v jejich městě a domovině. Boys in the Better Land (#161) je garage-rocková vypalovačka, Big (#162) je punk-rocková skladba nárokující si Dublin pro kapelu a Dublin City Sky (#163) s náznaky blues a irské tradiční hudby uzavírá jejich debutovou desku. Jejich deska bývá řaděna k tomu nejlepšímu, co vyšlo v roce 2019. Nutno říct, že zaslouženě. A pokračování na sebe nenechá čekat, mělo by přijít ještě letos.

IDLES
Poslední interpret v dnešním příspěvku jsou angličti punkeři IDLES. Ti mají na kontě již dvě desky a obě byly nominovány hned na několik cen za nejlepší album. Spolu s předchozími formacemi se zdá, že u punkerů již nejde pouze o vztek a zlobu, ale naopak se prezentují jako emocionálně citliví jedinci a nesnaží se to skrývat. Jejich písně jsou sice plné punk-rockové energie, občas až agresivity, ale texty se často dotýkají osobních témat spíše než politických, jako je tomu například u punkových formací z amerického kontinentu. Politickou a sociologickou stránku si v písních najdete, ale vše je promíchané s personálními problémy.

Mother (#164) je na první poslech politickou písní, ale jen do chvíle, než zjistíte, že zpěvákova matka zemřela po nemoci v průběhu natáčení alba. Najednou je píseň agresivní a vzteklou formou vyrovnávání se s tímto odchodem. Tato smrt poznamenala celou kapelu, což značí její fotka na přebalu alba. 1049 Gotho (#165) je litanie na psychický stav blízkých lidí. Nesnaží se najít recept na takové problémy, jen na ně upozornit. Stendhal Syndrome (#166) je heslovitou a cynickou odpovědí všem rádoby kritikům umění a White Privilege (#167) je stejně heslovitý song o třídních rozdílech.

Na druhém albu se IDLES zaměřili na trochu jiná témata, jako imigrace (skladba Danny Nedelko (#168)), Brexit (Great (#169)) a toxická maskulinita (Never Fight a Man With a Perm (#170)), ale ani osobní témata úplně nevymizela – June (#171) je o zpěvákově dceři, která zemřela během porodu, a o tom, že i tak má nárok si říkat otec; a tak trochu pokřivený Love Song (#172).

Nezbývá než popřát příjemný poslech a objevování nových hudebních obzorů a brzy zase napočtenou!

Žádné komentáře:

Okomentovat